چرا شطرنج حرام بود

بستگی به مجع تقلید داره بعضی ها میگن مطلقا حرام است
بعضی ها میگن اگه شرط و برد و باخت در میان نباشه اشکالی نداره. بعضی میگن بستگی به نظر خود شخص داره که اگه نظر شخص این باشه که مفسده به وجود میاره حرام است شنیدم امام صادق هم یه حدیث در مورد شطرنج ئاره که میگه حرومه ..

اول آره اشکال داشت اما الآن طبق احکام ثانویه اشکال ندارد. اگر اشکال داشت اینهمه مسابقات شطرنج در ایران برگزار نمیشد .

تمامی علما و مراجع تا قبل از انقلاب ایران شطرنج رو حروم میدونستند ولی بعدا یکی دو نفر از مراجع با قیدهایی استفاده از اون رو بلامانع اعلام کردند در حال حاضر نیز آیات عظام سیستانی،وحید،روحانی،شیرازی، صافی، و مرحوم بهجت، تبریزی و خیلی دیگه از بزرگان اون رو حرام میدونن

اما چند حدیث در این مورد:

رسول خدا (ص):از نشانه های آخرالزمان این است که آلات لهو و موسیقی و تار و طنبور و آواز خوانی به دست شرور ترین این امت ظاهر می گردد .ومردم درآن زمان آلات لهو و موسیقی را نیکو می شمارند .در آن زمان اشخاصی هستند که قرآن را یاد می گیرند و در آلتهای مثل بوق و نی و به شکل آوازه خوانی می خوانند و مردم نرد و شطرنج بازی می کنند پس ایشان در ملکوت آسمان و در میان فرشتگان پلید و نجس خوانده می شوند. منبع:تفسیر جامع جلد 6 صفحه 347

امام صادق (ع) : خرید و فروش شطرنج حرام و خوردن پول آن حرام و نگه داشتن اش کفر و بازی کردن آن شرک و سلام کردن به بازی کننده آن گناه و یاد دادن و آموزش آن از کبیره هلاک کننده است. منبع : وسائل الشیعه کتاب تجارت

امام صادق (ع) : کسی که به بازی شطرنج بنشیند جای خود را در دوزخ مهیا می سازد و آن ساعتی که صرف آن نموده در روز قیامت سبب حسرت و اندوهش می گردد. منبع : وسائل الشیعه کتاب تجارت

امام صادق (ع) : خداوند در ماه مبارک رمضان می آمرزد مگر سه طایفه را : 1.کسی که به چیز مست کننده روزه اش را بشکند 2. شخصی که شطرنج بازی می کند 3. کسی که از مومنی کینه به دل می گیرد و با او دشمنی ورزد. منبع : خصال الدوق صفحه 73

امام رضا (ع) :خداوند متعال تمام اقسام قمار و برد و باخت را حرام نموده و فرموده سوره مائده آیه 92 ( ای کسانی که ایمان آورده اید شراب و قمار نجاستی از جانب شیطان هستند ) و از جمله مصداق قمار در آیه فوق بازی شطرنج و نرد است. منبع: مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه 436 .9%
revaiatنام : امیر عباسامتیاز : 152درصد بهترین پاسخ : 9%امیر عباس (8)i

خوبی فقه شیعه پویایی آن است، یعنی شرایط زمان و مکان را برای احکام شرعی ثانویه لحاظ می کند.
این یک مسئله تخصصی است و متخصصین فقه با سالها تحصیل، نظر اسلام را از آیات و احادیث استخراج می کنند.
مثل مسائل پیچیده پزشکی که انتظار نیست همه آن را بدانند. مثلا وقتی کسی برای بیماری قلب از متخصص قلب آمپول می گیرد، دنبال این نیست که مکانیزم دارو را بداند و هیچ دکتری هم نمی گوید و اگر بخواهد بگوید باید فرد مقدمات پزشکی را بداند که شدنی نیست.
در این گونه موارد شما باید به مرجع تقلید خودت (مثل پزشک متخصص خودت) مراجعه کنید. با این توضیح که حکم ولی فقیه همیشه به نظر مراجع تقلید مقدم است. (همه مراجع در رساله خود همین نکته را گفته اند، به عبارتی این هم بر فتوای مرجع تقلید خودتان است که حکم ولی فقیه مقدم است).
با این حساب طبق نظر اکثر مراجع و مهم تر از آن طبق حکم ولی فقیه شطرنج حلال است و از این رو در کشورمان فدراسیون شطرنج نیز فعالیت می کند.

بعضی از مراجع مانند حضرت امام خمینی(ره) در خصوص بازی شطرنج می‏فرمایند: اگر شطرنج از آلت قمار بودن به کلّی خارج شده و در نظر عرف(عام) به عنوان ورزش فکری شناخته شود، در این صورت بازی با شطرنج بدون شرط بندی اشکالی ندارد و تا احراز (مشخص و معلوم) نشود که از آلت قمار بودن خارج شده، نباید بازی بکنند.

----------------------------------------------

همه مراجع (به جز آیات عظام بهجت و صافی): اگر احراز شود که از نظر عرف، آلت قمار بودن خود را از دست داده است، بازی با آن اشکال ندارد.

آیت‏الله صافی: بازی با شطرنج، در هر حال حرام است.

آیت‏الله بهجت: بازی با شطرنج، اگر بدون برد و باخت باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست و این احتیاط بسیار شدید است..9%


سایر سئوالات